Lleida compta 71 persones dormint als seus carrers

La nit del 19 d’abril, 190 voluntaris van comptar 195 persones sense llar a Lleida: 71 dormint al ras i 124 allotjades en centres d’acollida residencial. El recompte ha estat organitzat per l’Ajuntament de Lleida. Juntament amb València, són les primeres ciutats que participen al projecte europeu #HomelessMeetUpVLC fent el recompte i enquestant persones que dormen al carrer.

195 persones sense llar

71 són les persones que dormen al carrer a Lleida, xifra molt similar a la de l’últim recompte realitzat el 2008 i en el qual es van comptabilitzar 70 persones.

Enguany s’evidencia una feminització de la pobresa ja que el percentatge de dones ha augmentat un 11% més respecte el 2008, sent ara del 14%. A més, també s’ha vist incrementat en un 8,5% la població espanyola, arribant a un 17% del total de persones sense sostre. Totes elles se situen en una franja d’edat d’entre 41 i 50 anys.

D’altra banda, 124 persones es troben allotjades en centres d’acollida, xifra que en l’anterior recompte de 2008 se situava en 52 persones. Això suposa un augment de més del doble de places d’acolliment residencial a Lleida en 8 anys, tenint en compte pisos d’inclusió municipals, l’allotjament residencial municipal d’urgència i altres habitatges d’entitats socials.

El recompte de Lleida va comptar amb la presència de Mark McPherson, director d’estratègia i innovació de Homeless Link, com a observador europeu. McPherson va destacar la bona organització, la formació del voluntariat i l’eficiència en els grups i la distribució de zones de la ciutat.

A més de sortir a comptar, es van realitzar enquestes a persones que dormien al ras per saber més de la seva situació. Les dades obtingudes permetran conèixer millor el perfil i les necessitats de les persones sense llar a Lleida, per poder traçar i planificar polítiques municipals adreçades a millorar la seva situació.

Un projecte europeu per acabar amb el sensellarisme

El recompte i l’enquesta impulsats a Lleida han coincidit amb una iniciativa similar organitzada a València per Rais Fundación. A València es va sortir a fer enquestes les nits del 19, 20 i 21 d’abril .

Tant Lleida com València formen part del projecte europeu #HomelessMeetUpVLC, que ha aglutinat diferents ciutats europees per realitzar recomptes i censos de persones sense llar i poder comparar realitats. Hi participaran Brno (República Txeca), Londres (Anglaterra), Lió (França) i Copenhaguen (Dinamarca). També Barcelona, amb un recompte de persones al carrer el 18 de maig impulsat per la Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar, i amb un cens organitzat per Arrels Fundació entre el 30 de maig i el 3 de juny.

Tots aquests municipis formen part del moviment paneuropeu de ciutats The European End Street Homelessness, el repte del qual és acabar amb el sensellarisme a Europa abans de l’any 2020.