Un recompte és una fotografia del nombre de persones que dormen al carrer en un municipi determinat en una nit determinada. Saber quantes persones dormen al ras és clau per impulsar polítiques i recursos útils. A data d’avui, una desena de municipis catalans han organitzat recomptes però la xifra és encara molt petita. A Arrels hem elaborat una guia pràctica per animar a altres municipis i ampliar, així, les dades del sensellarisme a Catalunya.

A continuació, resumim els aspectes més importants a tenir en compte per l’organització del recompte, les passes a seguir i algunes recomanacions. En aquest enllaç, podeu descarregar la guia completa.

Qui organitza el recompte?

• Aliança entre agents públics i privats que treballen amb persones sense llar
  • Ajuntaments, consells comarcals o qualsevol ens públic
  • Entitat o entitats socials privades del territori
  • Grup de ciutadans i ciutadanes preocupat pel sensellarisme al municipi

Quan es fa el recompte?

La tria de la data i l’hora per fer el recompte no és un tema menor; cal buscar una nit tranquil·la que reflecteixi l’activitat nocturna habitual del municipi:

• Una nit de dilluns a dijous, entre les 00h i les 05h.
  • Una data prèvia al cobrament de prestacions per assegurar-nos que les persones que habitualment dormen al carrer no hauran pagat una pensió per passar-hi la nit.

Quins recursos humans es necessiten?

• Equip organitzador. S’encarrega de liderar el recompte des del principi fins al final, d’informar el teixit associatiu, les institucions locals i la ciutadania i de cercar aliances.
  • Coordinadors/es de zona. S’encarreguen de la coordinació d’una zona concreta del municipi i de liderar els equips voluntaris que la recorreran.
  • Equips voluntaris. Equips formats per 2 o 3 persones voluntàries a qui s’assigna una zona del municipi que es pugui recórrer minuciosament a peu en dues hores. No cal tenir experiència en el treball amb persones sense llar, només cal ser major d’edat i tenir capacitat física per aguantar el recorregut a peu.

Com s’actua durant el recompte?

• Es compten totes les persones que estan dormint al carrer: al ras, en bancs, portals, entrades d’edificis o pàrquings, caixers o dins d’un cotxe. Fixa’t especialment en les zones més amagades o discretes.
  • Es compten també totes les persones que, per la seva actitud o posat, tinguem la certesa que estan a punt de posar-se a dormir al carrer.
  • No es desperten les persones ni se les interpel·la. Recordem que és un recompte quantitatiu, així que l’objectiu no és oferir serveis o possibilitats de sortida a les persones que es troben aquella nit.

Quines passes cal seguir?

• 1. Constituir l’equip organitzador i cercar aliances
  • 2. Dividir el territori en zones i crear els mapes cartogràfics
  • 3. Calcular els recursos humans que es necessiten
  • 4. Cercar els coordinadors/es de zona necessaris i formar-los
  • 5. Fer crida de voluntariat per participar al recompte
  • 6. Gestionar les inscripcions i organitzar els equips voluntaris
  • 7. Realitzar una formació la mateixa nit del recompte per donar últimes instruccions
  • 8. Sortir a comptar les persones que dormen al carrer
  • 9. Comunicar els resultats del recompte
  • 10. Avaluar l’acció i agrair la participació

Algunes recomanacions

• Organitza recomptes de forma periòdica i podràs analitzar l’evolució de la problemàtica. Si vols aconseguir una radiografia més completa del sensellarisme, pots comptar també quantes persones estan dormint en assentaments i en equipaments públics i privats la mateixa nit del recompte.
  • Busca col·laboració del personal que treballa als parcs urbans i d’agents policials i/o forestals per garantir l’accés i la seguretat en descampats i zones difícils.
  • Valora si pots assignar les persones voluntàries en zones properes als seus domicilis per facilitar la tornada a casa en cas que el municipi no compti amb transport públic nocturn.
  • Fes servir l’aplicació mòbil Arrels Localitzador. Permet que els equips voluntaris notifiquin la presència de persones dormint al carrer durant el recompte i tenir un doble registre: en paper i digital.
  • Comparteix la informació obtinguda per potenciar una visió catalana del sensellarisme i animar a d’altres municipis a organitzar recomptes.
  • Convida els mitjans de comunicació a cobrir el recompte. És una oportunitat de fer visible la problemàtica i de sensibilitzar sobre la situació de les persones que viuen al carrer.

Més informació

• Descarrega la guia pràctica ‘Quantes persones dormen al carrer al teu municipi?’.
  • Per a més informació, orientació o assessorament, pots contactar-nos a recomptes@arrelsfundacio.org o trucar al 93 441 29 90.

One thought on “Guia pràctica per organitzar un recompte al teu municipi