El Pis Zero, nou recurs d’Arrels de baixa exigència

Hem obert el Pis Zero, un recurs de baixa exigència amb capacitat per a 10 persones situat al barri del Raval de Barcelona. L’objectiu és oferir allotjament nocturn a persones conegudes per l’entitat que fa molt que viuen al carrer i que no s’adapten a cap altre recurs. Hem recollit algunes preguntes clau sobre aquest projecte perquè el podeu conèixer millor.

Quin és l’objectiu?

Oferir un refugi nocturn de baixa exigència segur i acollidor i enfortir els vincles de relació amb persones sense llar que no aconsegueixen adaptar-se a cap altre espai. Els recursos de baixa exigència són aquells que cobreixen les necessitats més bàsiques i en els quals la normativa per estar-hi és molt reduïda.

A qui està dirigit?

El Pis Zero està dirigit a persones que ja tenen un seguiment social per part d’Arrels, que fa molts anys que viuen al carrer i que es troben en una situació de vulnerabilitat elevada. És un espai que vol donar resposta a tres situacions amb les quals ens trobem sovint: per una banda, va dirigit al 20% de persones que acompanyem que no s’adapten al model Housing First o a qualsevol altre recurs, a aquelles persones que ja no poden estar més temps al lloc on s’allotjaven amb l’objectiu d’evitar que tornin al carrer i, finalment, també s’enfoca a persones que estan a l’espera d’accedir a un pis o a altres recursos d’allotjament.

Quins serveis ofereix?

Les persones poden accedir al Pis Zero a partir de les 21h i estar-se fins les 7 del matí. A aquelles que ho desitgin se’ls hi ofereix una sopa i un petit esmorzar al matí. També hi ha una dutxa per a casos de necessitat.

Hi ha requisits d’accés?

El Pis Zero està concebut com una prolongació del carrer i, per tant, la normativa és més flexible i vol acostar-se a la situació de carrer. Les persones hi poden accedir amb gossos, beguda i els embalums que normalment porten a sobre. Es permet fumar, tot i que a l’espai habilitat.

Quan temps s’hi poden estar les persones?

El temps d’estada al Pis Zero és indefinit, no existeix una limitació.

Què fa l’equip de voluntariat?

L’equip del Pis Zero està format diàriament per un conserge i dues persones voluntàries. Els voluntaris i voluntàries hi són des de les 21h fins a les 7h. La seva funció és fer la primera acollida i acompanyar les persones que accedeixen al recurs: estar amb elles, fer un cafè, xerrar una estona, ensenyar-los l’espai… A més, també van a buscar persones determinades conegudes per l’entitat i que normalment dormen per la zona propera al pis. El recurs compta amb una habitació específica perquè el voluntariat pugui descansar.

Més recursos de baixa exigència

Creiem que és necessari obrir més recursos nocturns d’aquest tipus repartits per tota la ciutat dirigits a persones que no s’adeqüen a cap altre espai. Han de ser espais reduïts que respectin la privacitat i serveixin per crear vincles i relacions de confiança amb les persones sense llar amb un grau de vulnerabilitat més elevat.